Første spadetak for ny kollektivterminal

Nå starter vi byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt. Det blir tryggere, raskere og varmere for alle bussreisende.

Giæverbukta spaden i jorda

Første spadetak for ny kollektivterminal

Nå starter vi byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt. Det blir tryggere, raskere og varmere for alle bussreisende.

Siste oppdatering 22. aug 2023, kl. 22:05

Publisert 22. aug 2023

I dag gikk spaden i jorda for arbeidet med Nord-Norges største trafikknutepunkt.

– Den nye terminalen gir bedre løsninger for inn- og utkjøring for de 760 daglige bussavgangene fra Giæverbukta. Løsningen vil bidra til bedre fremkommelighet og trafikkflyt for alle trafikanter i hela handels- og næringsområdet rundt Giæverbukta og byen forøvrig, sier leder for Tenk Tromsø Veronica Wiik.

Fra venstre: Gunnar Wilhelmsen, ordfører i Tromsø. Unni Gifstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen. Agnethe Masternes Hansen, samferdselsråd i Toms og Finnmark fylkeskommune. Foto:Tromsø kommune.

Mer effektivt og miljøvennlig

I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. Det sparer tid og gir mindre utslipp fordi bussene totalt vil kjøre 40.000 kilometer mindre hvert år. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.

– Endelig skal Nord-Norges største holdeplass få et skikkelig løft. Den nye terminalen vil bidra til at de reisende kommer seg enklere og raskere gjennom et av byens viktigste knutepunkt. Det sier samferdselsråd i Toms og Finnmark fylkeskommune, Agnethe Masternes Hansen

Økt sikkerhet

Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universelt utformet). På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen. 

– Når den nye terminalen står ferdig blir den et moderne anlegg som løser mange av dagens trafikksikkerhets utfordringer i dette området. For oss som eier og drifter terminalen er det ekstra godt å komme i gang med denne utbyggingen, hvor vi også har lagt ekstra vekt på estetikk, sier avdelingsdirektør Statens vegvesen, Unni Gifstad.

Byggeperiode

Den nye terminalen skal stå ferdig før jul i 2024. Prosjektet er totalt beregnet å koste 225 millioner kroner (2023 kroner). Terminalen skal være i bruk og bussene skal gå tilnærmet normalt i gjennom hele anleggsperioden. Vi anbefaler reisende å beregne litt ekstra tid i byggeperioden.

Fant du det du så etter?
Så dumt! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli bedre.
Så bra! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli enda bedre.
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og personvernerklæringen og avtalevilkår fra Google gjelder.