Første spadetak for ny kollektivterminal

Nå starter vi byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt. Det blir tryggere, raskere og varmere for alle bussreisende.

Giæverbukta spaden i jorda

Første spadetak for ny kollektivterminal

Nå starter vi byggingen av Nord-Norges største kollektivknutepunkt. Det blir tryggere, raskere og varmere for alle bussreisende.

Siste oppdatering 22. aug 2023, kl. 22:05

Publisert 22. aug 2023

I dag gikk spaden i jorda for arbeidet med Nord-Norges største trafikknutepunkt.

– Den nye terminalen gir bedre løsninger for inn- og utkjøring for de 760 daglige bussavgangene fra Giæverbukta. Løsningen vil bidra til bedre fremkommelighet og trafikkflyt for alle trafikanter i hela handels- og næringsområdet rundt Giæverbukta og byen forøvrig, sier leder for Tenk Tromsø Veronica Wiik.

Fra venstre: Gunnar Wilhelmsen, ordfører i Tromsø. Unni Gifstad, avdelingsdirektør i Statens vegvesen. Agnethe Masternes Hansen, samferdselsråd i Toms og Finnmark fylkeskommune. Foto:Tromsø kommune.

Mer effektivt og miljøvennlig

I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. Det sparer tid og gir mindre utslipp fordi bussene totalt vil kjøre 40.000 kilometer mindre hvert år. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.

– Endelig skal Nord-Norges største holdeplass få et skikkelig løft. Den nye terminalen vil bidra til at de reisende kommer seg enklere og raskere gjennom et av byens viktigste knutepunkt. Det sier samferdselsråd i Toms og Finnmark fylkeskommune, Agnethe Masternes Hansen

Økt sikkerhet

Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universelt utformet). På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen. 

– Når den nye terminalen står ferdig blir den et moderne anlegg som løser mange av dagens trafikksikkerhets utfordringer i dette området. For oss som eier og drifter terminalen er det ekstra godt å komme i gang med denne utbyggingen, hvor vi også har lagt ekstra vekt på estetikk, sier avdelingsdirektør Statens vegvesen, Unni Gifstad.

Byggeperiode

Den nye terminalen skal stå ferdig før jul i 2024. Prosjektet er totalt beregnet å koste 225 millioner kroner (2023 kroner). Terminalen skal være i bruk og bussene skal gå tilnærmet normalt i gjennom hele anleggsperioden. Vi anbefaler reisende å beregne litt ekstra tid i byggeperioden.

Fant du det du så etter?
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og personvernerklæringen og avtalevilkår fra Google gjelder.