Troms og Finnmark fylkeskommune er sammen med Tromsø kommune i gang med forhandlinger om en byvekstavtale for Tromsø. I den forbindelse har Urbanet Analyse (på oppdrag fra fylkeskommunen), vurdert ulike faktorer som vil påvirke reisevaner, kostnader og busstilbud i fremtiden. Urbanet Analyse har videre kommet med konkrete anbefalinger på hvordan økt kapasitet på bussen og styrking av grunntilbudet kan være riktige tiltak for å tilrettelegge for flere kollektivreiser.
– Utvikling av kollektivtilbudet er kostbart, men det er dyrere å legge til rette for trafikkvekst på vei, sier Kristine Wika Haraldsen i Urbanet Analyse som har utarbeidet rapporten Kollektivtransport i omstilling – Tromsø, på oppdrag fra fylkeskommunen.
Påvirker konkurransekraft
Urbanet Analyse hevder at endringer i reisevaner innebærer at kollektivtransportens konkurransekraft utfordres fra flere fronter. Nye mobilitetsformer konkurrerer med kollektivtransport i sentrumsområder og økt elbilandel gjør det billigere og enklere å kjøre bil. Samtidig øker drivstoffkostnadene og det skal innføres bompenger, begge deler styrker kollektivtransportens konkurransekraft.
– Tilbudsforbedringer vil bedre konkurransekraften til kollektivtransport. Våre beregninger viser at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke kapasiteten i kollektivtransporten i Tromsø. Det gjelder slett ikke alle byområder i Norge, men handler om at nytten ved å øke tilbudet overstiger kostnadene, sier Kristine Wika Haraldsen.
Større busser og styrking av grunntilbudet
Økt kapasitet på bussen og styrking av grunntilbudet løftes frem som sentrale tiltak i rapporten, i tillegg til differensierte priser mellom ulike tidsperioder, trafikantgrupper og billettprodukter.
– Vi ser at større busser har fungert bra i andre byer og ønsker derfor at dette er noe som kan fases inn i Tromsø. Gjennom en byvekstavtale er det viktig for oss å både verne om dagens busstilbud og at vi også får økt det statlige bidraget til å styrke antall avganger, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap).
Last ned rapporten https://tenktromso.no/wp-content/uploads/2022/11/UA-Rapport-169-Kollektivtransport-i-omstilling-Tromso.pdf