6,5 milliarder
Den samlede økonomiske rammen for bypakken er 6,5 milliarder kroner. Pengene skal brukes til å skape god framkommelighet for alle, med hovedvekt på tiltak som fremmer buss, sykling, gåing og næringslivstransport. Det er også et hovedmål å nå nullvekstmålet i personbiltransport. I løpet av den femtenårige prosjektperioden skal det i tillegg til viktige tiltak for trafikksikkerhet og fremkommelighet, bygges ny bru til Kvaløya og ny tunnel mellom Breivika og Langnes.
– Endelig er vi i gang med det som vil bli tidenes samferdselsløft i Tromsø, sier ordfører i Tromsø kommune og leder for styringsgruppen i Tenk Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).
– Bypakken Tenk Tromsø er en tverrpolitisk seier. Dette er virkelig en stor dag for Tromsø by og jeg vil benytte anledningen til å skryte av alle som har jobbet for å kunne realisere Tenk Tromsø, sier fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap) i Troms og Finnmark fylkeskommune.
Bomstasjoner i 2022
Finansieringen av prosjektene i Tenk Tromsø er et spleiselag mellom myndighetene og bilister. Arbeidet med brukerfinansiering starter nå, og det er forventet at innkreving vil starte høsten 2022.
Bompengene er foreløpig estimert å gi et samlet bidrag til prosjekt og tiltak i Tenk Tromsø på om lag 3,8 milliarder kroner i perioden 2022–2037.
– Nå er utredningsperioden over og vi kan endelig gå i gang med å bemanne en gjennomføringsorganisasjon. Totalt skal vi tilsette fire personer, blant annet en sekretariatsleder, sier Ellbjørg Schultz, prosjektleder i Tenk Tromsø.
Handlingsprogram - hvilke prosjekter
Planleggingsarbeidet er godt i gang allerede. Handlingsprogram og rekkefølge for hvilke prosjekter som skal starte opp i den første fireårsperioden skal behandles politisk i løpet av høsten 2021. Det første handlingsprogrammet gjelder for perioden 2021-2024. Det er kommunestyret og fylkestinget som beslutter hvilke tiltak som skal gjennomføres, og når.
– Handlingsprogrammene skal bidra til god kontroll- og økonomistyring i prosjektperioden, vi jobber nå med handlingsprogram som etter planen skal behandles politisk høsten 2021, avslutter prosjektleder Ellbjørg Schultz, i Tenk Tromsø.
Dokumenter