I løpet av årets åtte første måneder er det registrert over syv millioner påstigende passasjerer på bussen i Tromsø. En vekst på 27 prosent i forhold til 2021.
12 millioner reiser?
Skulle veksten fortsette i samme tempo blir 2022 et rekordår, med rundt 12 millioner bussreiser. Til sammenligning ble det gjennomført 9 592 621 reiser i rekordåret 2019.
Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap), mener det er avgjørende å øke frekvensen i Tromsø for å imøtekomme veksten i antall reisende som forventes ved innføring av bompenger i Tromsø.
– Tallene viser at kapasiteten på bussen vil bli en utfordring når bommene kommer. Vi ser allerede nå fulle busser på enkeltavganger i rushtiden. En nøkkel til videre vekst er frekvens og komfort. Skal bussen fortsatt konkurrere med bil, så må vi ha flere avganger og nok sitteplasser om bord. Derfor er det avgjørende å sikre mer penger til et enda bedre busstilbud gjennom byvekstavtalen, sier fylkesråden.
Størst vekst på linje 33 og 34
Linjene som går rundt Tromsøya blir stadig mer populære. I overkant av en million av bussreisene så langt i år skjer på linje 33 og 34. Dette gjør linje 33 og 34 til de mest populære busslinjene i byen. 33 og 34 er bindeledd mellom bydelene, med sentrum, Breivika og Giæverbukta som de viktigste knutepunktene.
Reisende fra Kvaløya og Kroken kobler seg på disse linjene for å komme seg videre dit de skal.
Medvind for x-linjene
Totalt går det ni ulike ekspresslinjer fra bydelene til Breivika. Disse blir stadig mer populære. Den nyeste x-linjen, X31 fra sydspissen til Breivika, har så langt i år registrert over 15 000 påstigende passasjerer. Det tilsvarer en vekst på 89 prosent i forhold til 2021.
– X31 har blitt en braksuksess siden den ble opprettet i 2019. Dette er en av linjene vi ønsker å utvikle videre, med flere avganger og retur om ettermiddagen. Vi forventer at den veksten vi ser nå møtes med økt driftstilskudd gjennom byvekstavtalen, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap).
Nyttige lenker