En byvekstavtale vil være det største klima- og miljøprosjektet i Tromsøs historie, og vil bidra til et bedre busstilbud, flere gang- og sykkelveier og bedre fremkommelighet for bil. Det er et samarbeid mellom stat, fylke, kommune og innbyggerne. Tromsø er den første av fem kommuner som innleder forhandlinger med staten.
– Vi har store forventninger til forhandlingene og til at staten stiller opp og gjør avtalen god for Tromsøs befolkning og for bilistene som skal stå for en vesentlig del av den økonomiske belastningen, sier ordfører og leder av styringsgruppen til Bypakke Tenk Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).
Måloppnåelse
Krav om nullvekst i personbiltransport er sentralt i de statlige premissene for bypakker og byvekstavtaler.
– Måloppnåelse og samfunnsnytte må være viktigste premiss for prosjektene som gjennomføres i byvekstavtalen, sier fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen (Ap).
Fylkesråden mener videre at betydningen busstilbudet har for bærekraftige reisevalg som støtter oppunder mål om nullvekst i Tromsø.
– Alle tall viser at midlene brukt i forsterket busstilbud har ført til økning i bussreiser. Vi forventer økt statlig bidrag til finansiering av gode løsninger for kollektiv, gange og sykkel, som kan bidra til bedre fremkommelighet og en grønnere by for fremtiden, sier Masternes Hanssen.
Skal ha en god avtale til beste for Tromsøs innbyggere
Det er Statens Vegvesen som leder forhandlingene og under dagens oppstartsmøte presenterte vegdirektør Ingrid Dahl Hovden en fremdriftsplan som tar sikte på at en endelig avtale skal være klar til høsten i år.
Rammen for videre forhandlinger og en plan for de kommende forhandlingsmøtene ble også fastsatt.
– Vi gleder oss til å forhandle med staten om en god byvekstavtale til beste for innbyggerne i Tromsø kommune, sier Wilhelmsen.