Ulike alternativer for "Bussløsning Kvaløya"
En prosjektgruppe har sett på ulike løsninger for busstraseen på Kvaløya. Nå skal de ulike alternativene behandles av våre folkevalgte i kommunestyret.
Alternativer for gjennomføring av prosjektet i området fra Blåselvegen til Storelva terminal:
- Øvre trasé gjennom boligområdene på oversiden av fylkesveien
- Nedre trasé langs fylkesveien med motstrøms kollektivfelt
- Nedre trasé langs fylkesveien med ordinært kollektivfelt
- Nedre trasé langs fylkesveien med oppgradering av holdeplasser og krysningspunkt frem til Eidkjosen
- Kombinasjonsløsning av øvre og nedre trasé
Du kan lese mer om alternativene og vurderingene av disse i prosjektnotatet og se de illustrert i kartutsnittet under.
Anbefaling om busstrasé langs fylkesveien
Prosjektgruppas anbefaling er at bussene fortsatt benytter fylkesvegen mellom Blåselvegen og Eide, og at midlene fra Tenk Tromsø i første omgang benyttes til å revidere og oppgradere holdeplasser og kryssingssteder langs fylkesveien. Anbefalingen åpner for å bygge ordinært kollektivfelt langs fylkesveien i fremtiden dersom det viser seg å være behov for det.
Kommunedirektørens innstilling til behandling av saken i Kommune- og byutviklingsutvalget var i tråd med prosjektnotatet:
- Nedre trasé skal ligge til grunn for tiltak vest for Blåselvegen og frem til bybussenes endepunkt på Eide.
- Midler avsatt til busstrasé på Kvaløya benyttes til revisjon og utbedring av holdeplasser og kryssingssteder på hele strekningen fra Blåselvegen til bybussenes endepunkt på Eide, samt til eventuelle kollektivfelt dersom det i fremtiden viser seg å være behov for det.
Anbefalingen fra prosjektet og fra kommunens administrasjon baseres på dagens fremkommelighetssituasjon, prosjektets kompleksitet, ressursinnsats og kostnadsbilde.
Prosjektgruppa har i prosjektnotatet kapittel 9 gitt en samlet vurdering i tabellform av de ulike løsningene. Løsningen langs fylkesveien vurderes å gi best fremkommelighet for bussen. Dette vil gi noe dårlige flatedekning for holdeplasser for de som bor i boligfeltene ovenfor fylkesveien, men gir raskest kjøretid for bussen totalt sett. Den anbefalte løsningen gir god trafikksikkerhet, samt begrensede konsekvenser for beboere og for friluftsområder.
Videre prosess
Kommunestyrets innstilling tas med tilbake til Tenk Tromsø sine styringsorganer. Styringsgruppen i Tenk Tromsø tar endelig beslutning rundt prosjektets gjennomføring.
Om Tenk Tromsø
Tenk Tromsø er et samarbeid mellom Tromsø kommune, Troms fylkeskommune, Statens vegvesen, Statsforvalter i Troms og Finnmark og innbyggerne i Tromsø.
Stat, fylke og kommune gjennomfører samferdselsprosjekter på sine veinett, for å tilrettelegge for endring i reisevaner der vekst i daglige reiser skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport.
Gjennom endring i reisevaner skal vi unngå vekst i trafikk med personbil målt opp mot personbiltrafikk i 2019. Sånn skal vi bidra til reduksjon i klimagassutslipp, kø, støv og støy, i tillegg til å bidra til økt trafikksikkerhet og bedre trafikkflyt i Tromsø.
Sammen skal vi bidra til en fremtidsrettet by med bedre fremkommelighet for alle, en by med bedre luftkvalitet og mindre støy, en by som rommer vekst i antall hverdagsreiser samtidig som vi sikrer et godt bymiljø for alle.