Ny bussterminal i Giæverbukta åpnet

4. desember åpnet vi den nye og moderne bussterminalen. Terminalen gir raskere, tryggere og triveligere reiser med buss i Tromsø.
Ny bussterminal i Giæverbukta des 24 lys v Svein Erik Jamt
Ny bussterminal i Giæverbukta. Foto: Svein Erik Jamt

Ny bussterminal i Giæverbukta åpnet

4. desember åpnet vi den nye og moderne bussterminalen. Terminalen gir raskere, tryggere og triveligere reiser med buss i Tromsø.

Siste oppdatering 12. des 2024, kl. 14:15

Publisert 03. des 2024

Innbyggerne i Tromsø er i Norgestoppen på bussbruk. Nå får de reisende bedre forhold for av- og påstigning, og bedre ventefasiliteter.

Bussterminalen har én stor universelt utformet publikumsøy med to lukkede venteområder som gir ly for vær og vind. Øya inkluderer et eget toalettbygg. Både venteområder og toaletter er tilrettelagt for reisende med spesielle behov.

Terminalen gir en tryggere reisehverdag. Alle bussbyttene gjøres på publikumsøya. Passasjerene kan ta seg til øya gjennom en adkomsttunnel eller ved å benytte et godt merket og opplyst gangfelt, som er den eneste plassen busstrafikken må krysses.

--Tenk Tromsø har gjort en av landets beste bussbyer enda bedre. Det var hovedbudskapet fra vegdirektør Ingrid Dahl Hovland, da hun - sammen med første klassinger fra Workinnmarka skole og styringsgruppen i Tenk Tromsø - åpnet Giæverbukta bussterminal i dag.

Åpning av Giæverbukta bussterminal med vegdirektør Ingrid Dahl Hovland g 1 klasse ved Workinnmarka skole.

Terminalen håndterer årlig over 1,1 million reisende og har drøyt to millioner på og avstigninger.  Anlegget er Nord-Norges største kollektivknutepunkt og den første store utbyggingen i bypakken.

Morild Kongsvik Johansen fra Tromsø Ungdomsråd uttrykte glede over at det brukes midler på å tilrettelegge for bussreiser i Tromsø. Et godt og effektiv busstilbud er viktig for ungdoms mobilitet. Dagens ungdom skal leve livene sine i den byen vi nå utvikler. Reiser som bidrar til en mer miljøvennlig by med bedre fremkommelighet for alle trafikanter, bidrar også til en bedre by å bo i - både i dag og i fremtiden.

– Som eier og utbygger av det nye anlegget, er det en glede for oss i Statens vegvesen å åpne en så effektiv og sikker bussterminal som denne. Sammen med vår hovedentreprenør, Peab Anlegg AS, har vi levert en moderne bussterminal med høy kvalitet, til rett tid og ikke minst, 20 millioner kroner billigere enn beregnet. Det er jeg stolt av, sier vegdirektøren.

Raskere og tryggere

Terminalen har fått direkte inn- og utkjøring i begge ender. Målt mot tidligere løsning, med lang inn og utkjøring, sparer bussene flere minutter hver gang de er innom holdeplassen. Bare i kjøreavstand spares det inn 40 000 kilometer hvert år. Det tilsvarer ti ganger tur retur Tromsø-Kristiansand og gir vesentlig mindre utslipp og energiforbruk. I tillegg gir det bedre trafikkflyt i hele området.

For økt trafikksikkerhet gjøres alle bussbyttene på publikumsøya. Passasjerene kan ta seg til øya gjennom en adkomsttunnel eller ved å benytte et godt merket og opplyst gangfelt, som er den eneste plassen busstrafikken må krysses.

– Her slår vårt samarbeid i Tenk Tromsø mange fluer i en smekk. Raskere og tryggere reiser gjør det mer attraktivt å reise kollektivt, samtidig har sjåførene i Svipperbussene fått en tryggere og mer oversiktlig arbeidshverdag, utdyper fylkesordfører i Troms fylkeskommune, Kristina Torbergsen (Ap).

Isfri og tilrettelagt

Under terminalen ligger 19.500 meter med vannbåren varme som fjerner snø og is fra kjørebane og publikumsområdet. Det sikrer god fremkommelighet for alle hele året. Terminalen, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, er universelt utformet og tilrettelagt. All adkomst til busstopp og viktige funksjoner har brede gangareal tilpasset rullestolbrukere, samt ledelinjer av taktile heller med retningsinformasjon for blinde og svaksynte. Målet er at større brukervennlighet, økt komfort og raskere reiser skal få flere til å velge buss.

– Får vi i Tenk Tromsø én prosent flere til å sette bilen hjemme vil det merkes i rushtrafikken. Det vil gi mindre kø og enda bedre fremkommelighet for bussene. Det gjør Tromsø til en enda bedre by å bo i, sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).

Fire plattformer på publikumsøya

Det er fire plattformer for som skal gjøre av- og påstigning både enklere og tryggere for de som reiser.

  • Plattform 1: retning mot sentrum, linje 26, 28, 34, 40 og 42 
  • Plattform 2: avganger som ender på flyplassen, linje 22, 24, 26 
  • Plattform 3: retning mot Kvaløya, samt distriktsbusser i begge retninger, linje 40, 42, 420, 425, 426,428 og 430 
  • Plattform 4: retning Hamna, Mortensnes, Dramsvegen, UiT/UNN, linje 24, 28 og 33 
Illustrasjon av de fire plattformene på den nye bussterminalen. Illustrasjon: Svipper

Bussterminalen er også utstyrt med nye sanntidsskilt og skjermer som skal gi de reisende god informasjon på reisen. Du kan lese mer om busstilbudet på Svipper.

Krevende utbygging

Gjennom hele byggeperioden har busstrafikken gått som normalt. Daglig har ca. 760 busser og 5000 reisende tatt seg inn og ut av anleggsområdet.  Dette har gjort ombyggingen ekstra krevende.  Sammen med hovedentreprenør, Peab, har 28 underentreprenører arbeidet med terminalen. Totalt er det lagt ned 71 000 arbeidstimer, medregnet Vegvesenets planlegging, prosjektering, kontroll og oppfølging. Anleggets totalkostnad blir ca. 210 millioner kroner når beplantning og mindre restarbeid er ferdig til våren. Det er 20 millioner kroner under kostnadsrammen som ble satt av til prosjektet.

Om Tenk Tromsø

Tenk Tromsø jobber for å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy, gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange (nullvekstmålet).

Målet skal nås i løpet av avtaleperioden noe som innebærer at personbiltrafikken ved utløpet av avtaleperioden skal være på samme nivå eller lavere enn referanseåret 2019.

Tenk Tromsø er et virkemiddel i byutviklingen, som skal bidra til at Tromsø får bedre luftkvalitet, mindre kø, bedre fremkommelighet og lavere klimagassutslipp – selv om vi blir flere.

Prosjektene i Tenk Tromsø gjennomføres i samarbeid mellom byvekstavtalens parter: Tromsø kommune, Troms fylkeskommune, Statens vegvesen og Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Les mer om Tenk Tromsø sine mål, prosjekter, finansiering og styring her: Dette er Tenk Tromsø | Tenk Tromsø 

Fant du det du så etter?
Så dumt! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli bedre.
Så bra! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli enda bedre.
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og personvernerklæringen og avtalevilkår fra Google gjelder.