Busstilbudet i Tromsø er styrket med hyppigere og flere direkteruter, og med medfinansiering av billettprisene, gjennom byvekstavtalens belønningsmidler.
For at flere skal velge å reise kollektivt må busstilbudet være et raskere, enklere, og bedre alternativ til bil. Derfor bruker vi årlig midler fra Tenk Tromsø til å styrke busstilbudet med flere og hyppigere bussavganger, og til å gjøre bussbillettene rimeligere enn de ellers ville vært.
Styrket busstilbud
Økt antall bussavganger med 26 %, fra 870 daglige avganger til 1100 daglige avganger
Økt antall direkteruter (x-ruter) i byområdet
Økt frekvensen på bussavganger
Innført pysjamasbuss for tidligreisende
Bedre busstilbud til og fra flyplassen
Innført sanntidssystem for kollektivtrafikk
Reduserte billettpriser
Redusert pris på periodebilletter
Redusert pris på enkeltbillett utenfor rushtid
Hele kommunen er én billettsone
Busstilbudet i Tromsø driftes i utgangspunktet gjennom billettinntekter og fylkeskommunale midler. Tromsø har hatt tilgang på statlige belønningsmidler siden 2015. Disse har vi blant annet har brukt til å styrke busstilbudet i Tromsø, og til å gjøre bussbillettene i Tromsø rimeligere enn de ellers ville vært - dersom de skulle finansiert det økte busstilbudet vi fikk i Tromsø i 2019.
Gjennom byvekstavtalen har Tromsø fått tilgang mer midler, og mer forutsigbar tildeling av midlene, enn vi hadde gjennom den tidligere belønningsmiddelavtalen. Gjennom byvekstavtalen har vi tildeling av belønningsmidler frem til 2032
Staten, fylket og kommunen har gjennom samarbeidsprosjektet Tenk Tromsø gjennomført følgende tiltak fram mot 2022:
Økt antall bussavganger med 26 prosent
Økt antall direkteruter for bussen
Økt frekvensen på bussavganger
Tilbud pysjamasbuss for tidligreisende
Innført sanntidssystem for kollektivtrafikk
Redusert billettprisene gjennom å subsidiere bussprisene
Bygget kollektivfelt på Storgata-Strandvegen, på Langnes og på Kvaløysletta
Prioritering av rutebuss i Hansjordnesbukta
Signalprioritering i lyskryss for å redusere reisetid for bussen
Oppgradert 27 bussholdeplasser
Oppgradert 25 snarveger
Sikret 46 kryss for syklende og gående
Nytt fortau og holdeplass i Sjøgata
Veibelysning fra Eidkjosen til Åsland og Eidkjosen bussterminal
Kollektivterminal på Storelva
Kollektivterminal på Prostneset
Automatiske tellepunkter for sykler, gående og kjøretøy
Etablert sykkeltrasé fra øst til vest på Tromsøya fra Kirkegårdsvegen/sentrum via Bymyra og Brinkvegen til Huldervegen
Medfinansiert vinterdrift gjennom brøyting og bortkjøring av snø på viktige strekninger for gående og syklende
Det har siden 2019 vært jobbet med å styrke busstilbudet i Tromsø med flere og smarte avganger.
Troms fylkestrafikk jobber, gjennom Svipper, hele tiden med å optimalisere busstilbudet - både i rushtida og utenfor rushtida - og Tenk Tromsø bidrar med finansiering av busstilbudet.
Tromsø har allerede et godt busstilbud og tromsøværinger er blant de flinkeste i landet til å ta bussen. Når flere velger bussen, blir det også bedre plass i trafikken for alle.
Daglig er det 1000 bussavganger i Tromsø og flere av de mest populære rutene har avganger hvert 8. og 10. minutt.
Se svipper.no for mer informasjon om busstilbudet i Tromsø
Det skal være attraktivt å reise ofte med bussen. Hvis du reiser flere ganger i uken lønner det seg ofte med periodebillett.
Periodebilletter i Tromsø koster mindre enn de ellers ville gjort fordi vi bruker byvekstavtalens belønningsmidler til å redusere billettprisene.
Hvis flere velger å reise utenfor rushtid frigis plass om bord og slik unngår vi trengsel og fulle busser.
Vi har derfor innført en fleksibel enkeltbillett for de som kan reise utenfor rushtid. Denne billetten kan kjøpes i Svipper-appen i perioden mellom 09:00-14:00 og etter 17:00-01:00.
Hele Tromsø kommune er innenfor samme buss-sone. Det betyr at reisende med enkeltbillett eller periodebillett kan reise internt i hele kommunen på samme billett.