Effektivt og trygt for en million reisende

Nå skal det første store prosjektet i bypakke Tenk Tromsø bygges. Det skal gi en million bussreisende, samt gående og syklende, en raskere, enklere og tryggere reisehverdag.

Oversiktsbilde Giæverbukta

Effektivt og trygt for en million reisende

Nå skal det første store prosjektet i bypakke Tenk Tromsø bygges. Det skal gi en million bussreisende, samt gående og syklende, en raskere, enklere og tryggere reisehverdag.

Siste oppdatering 27. jan 2023, kl. 12:39

Publisert 24. jan 2023

Dagens bussterminal i Giæverbukta er Nord-Norges største kollektivterminal. Den har omlag 760 bussavganger daglig og en million påstigende årlig. Samtidig er dagens terminal trafikkfarlig og utformet slik at bussene får mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. I tillegg er den dårlig tilrettelagt for alle typer reisende, med manglende universell utforming. Den nye terminalen skal bli mer effektiv og brukervennlig for alle.

Se video av den nye bussterminalen i Giæverbukta, slik den blir når den står ferdig i 2024. Video: Statens vegvesen.

– Når den nye terminalen står ferdig blir den et kinderegg som løser mange av dagens utfordringer, sier sekretariatsleder i Tenk Tromsø, Veronica Wiik.

Økt sikkerhet

Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for alle reisende, dvs. universelt utformet. På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen.

– Dette gir vesentlig bedre trafikksikkerhet og fasiliteter for de reisende, sier Wiik.

Publikumsøya får to lukkede venteområder og et toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov, dvs. universelt utformet. Illustrasjon: Statens vegvesen.

Raskere og mer miljøvennlig

I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. Det sparer tid og gir mindre utslipp fordi bussene totalt vil kjøre 40.000 kilometer mindre hvert år. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.

Enklere inn- og utkjøring vil spare tid og miljø. Bussene slipper å kjøre om rundkjøringene i Ringvegen for å sette av eller ta på passasjerer ved den nye Giæverbukta kollektivterminal. Illustrasjon Statens vegvesen.

– For våre passasjerer vil hver busstur gå raskere. Samtidig får sjåførene en bedre og mer oversiktlig arbeidshverdag med mindre stress, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) i Troms og Finnmark Fylkeskommune.

Krevende byggeperiode

Terminalen skal være i bruk gjennom hele anleggsperioden. Entreprenøren som vinner oppdraget må derfor bygge midlertidige holdeplasser, gangfelt og sykkelstier

Dagens terminal er trafikkfarlig og lite effektiv: De reisende krysse andre bussers kjørebane for å komme frem til den øya de skalta buss i fra. Bussene må kjøre en eller via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Bilde: Statens vegvesen.

Anbudskonkurransen

Staten vegvesen vil plukke ut inntil fire aktuelle leverandører. Det blir tilbudskonferanse 6. februar og konkurransen blir gjennomført med forhandlinger. Frist for å levere forespørsel om å få delta i konkurransen er 1. mars. Kontraktsignering er planlagt rundt 20. juni.

Les mer om prosjektet her.

Fant du det du så etter?
Så dumt! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli bedre.
Så bra! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli enda bedre.
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og personvernerklæringen og avtalevilkår fra Google gjelder.