
Giæverbukta bussterminal er Nord-Norges største bussterminal med over 1,1 millioner påstigende passasjerer i året. Den er et viktig knutepunkt hvor passasjerer bytter mellom busslinjer og tar seg til og fra butikker i området.
Den gamle terminalen ble bygget i 1997-1998. Ny terminal er finansiert av Tenk Tromsø med bompenger.
Formålet med den nye terminalen er å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt gjennom å bedre fremkommelighet for bussen.
Prosjektet skal gjøre reisen bedre for de som allerede velger buss, og tiltrekke seg nye busspassasjerer. Dette skal oppnås gjennom universell utforming, økt komfort og trafikksikkerhet for de som reiser.

Her er den gamle bussterminalen.

Her er den nye bussterminalen.
På denne siden kan du lese mer om bussterminalen.
Ny rekord for passasjertall
Giæverbukta er bussholdeplassen i Tromsø med klart flest passasjerer (se topp ti-liste over de mest populære holdeplassene i faktaboks). Gode bussløsninger er viktig for å nå nullvekstmålet, og mål om mindre kø, støy og forurensing i byen.
Her er passasjertallene fra det første året i drift. Tallene viser antall påstigende passasjerer.
- Desember 2024 til desember 2025: 1 112 208
Til sammenligning var det 1 008 970 passasjerer i samme periode fra 2023 til 2024 på den gamle terminalen.
Passasjertall fra desember 2024 til desember 2025 viser en økning på 10,2 prosent.
I tillegg viser nye tall at det er 6 prosent flere som reiser med buss i 2025 enn det var i 2024.
Benjamin Furuly (H), varaordfører i Troms fylkeskommune, er veldig fornøyd med tallene.
- Det er tusenvis av passasjerer innom denne terminalen hver dag, og det er fantastisk. Det er utrolig viktig å bygge slike fasiliteter, slik at det blir enda mer attraktivt å reise kollektivt, sier Furuly.

Viljar Hanssen (Ap), leder for Kommune- og byutviklingsutvalget i Tromsø kommune, sier at den nye terminalen legger godt til rette for at folk kan forflytte seg på en god måte.
- Slike knutepunkt er veldig viktig for utviklingen av Tromsø by, sier han.
Giæverbukta er bussholdeplassen med klart flest passasjerer. For å se hvor mye brukt den er, kan du sammenligne med de ti mest populære knutepunktene i lista nedenfor.
Utfordrende byggeperiode
Det er Statens vegvesen som hadde ansvar for byggingen av den nye bussterminalen. Prosjektleder Roy-Lars Olsen, forteller om en utfordrende byggeperiode, siden arbeidet skulle gjøres samtidig som terminalen skulle ta imot 750 busser og 5000 passasjerer hver dag.
- Derfor ble prosjektet planlagt i tre delfaser for å sikre fremdrift. Endringer i passasjerflyt og kjøremønster ble gjennomført uten problemer, og responsen fra brukerne var positiv, sier Olsen.
Magnar Nilssen, områdesjef i busselskapet Tide, forteller at både sjåfører og passasjerer opplever den nye terminalen som en mye bedre løsning enn den gamle.
- Reisen starter ikke på bussen, den starter på holdeplassen, sier Nilssen og legger til:
- Før hadde vi mange forsinkelser på grunn av at det var trangt om plassen på den gamle terminalen, men slik er det ikke lenger. Nå kommer vi oss mye raskere inn og ut av terminalen og det er et stort pluss.