Hopp til hovedinnhold
Ny bussterminal i Giæverbukta

Ny bussterminal i Giæverbukta

Sammendrag

Nord-Norges største kollektivterminal, Giæverbukta bussterminal, er blitt tryggere og mer effektiv for alle. Den nye terminalen åpnet 4 desember 2024.

Den nye kollektivterminalen i Giæverbukta ble formelt åpnet 4. desember kl. 12.30.

Den nye bussterminalen reduserer reisetiden og gjøre reisen enklere og mer trafikksikker. De reisende har fått bedre forhold for av- og påstigning, og bedre ventefasiliteter.

Se bilder av både den nye terminalen, og av de opprinnelige illustrasjonene, lenger ned på denne siden.

Les mer om åpning av prosjektet her: Ny bussterminal i Giæverbukta åpnet | Tenk Tromsø

Se video: slik blir den nye terminalen

Den nye terminalen ble åpnet 4 desember 2024.

Byggherre: Statens vegvesen.

Prosjektering: Statens vegvesen.

Hovedentreprenør: Peab Anlegg AS, med Peab bygg som UE.

Rådgivere: Sweco, ansvar for arkitektur og prosjektering av lehus og toalettbygg.

Økonomisk ramme: 230 mill. 2024-kr.

Ny bussterminal i Giæverbukta er finansiert av Tenk Tromsø. Terminalen er 100 % bompengefinansiert. Anlegget har en oppdatert prognose på totalkostnad på 210 mill.2024-kr når beplantning og mindre restarbeid er ferdig våren 2025. Dette er 20 millioner kroner under prosjektets kostnadsramme, og vil ved avslutning av prosjektregnskapet kunne frigjøres til andre prosjekter i bypakkens portefølje.

Sammen med hovedentreprenør, Peab, har 28 underentreprenører arbeidet med terminalen. Totalt er det lagt ned 71 000 arbeidstimer, medregnet Vegvesenets planlegging, prosjektering, kontroll og oppfølging. Terminalen er bygget for Tromsøværinger - og er i all hovedsak bygget av Tromsøværinger!

Informasjon om midlertidige tiltak i anleggsfasen:

  • Første spadetak gikk i jorda 22 august 2023. I anleggsfasen gjennomføres det midlertidige tiltak for å tilrettelegge for at alle skal kunne ferdes trygt og effektiv i området mens vi bygger.
  • Gang- og sykkelveiene rundt Giæverbukta er lagt om fra om med 10 oktober 2023.
  • Det nordre kjørefeltet i Erling Kjeldsens veg vil periodevis være stengt mellom nov. 2023 og mai 2024.
  • Endret adkomst til bussterminalen i anleggsfasen
  • Nytt trafikkbilde mot Tverrforbindelsen

Takk for tålmodigheten mens vi bygget terminalen klart til drift, og takk for tålmodigheten mens vi ferdigstiller det siste arbeidet frem mot mot sommeren 2025!

Av- og påstigning er blitt enklere og tryggere, og den nye terminalen har bedre ventefasiliteter. Dette gjør bussreiser enda mer tilgjengelig for alle som vil reise kollektivt.

Bussterminalen har én stor universelt utformet publikumsøy med to lukkede venteområder som gir ly for vær og vind, samt et eget toalettbygg. Det er tre toaletter for reisende, og to toaletter forbeholdt bussjåfører. Både venteområder og toaletter er tilrettelagt for reisende med spesielle behov.

Terminalen gir en tryggere reisehverdag. Alle bussbyttene gjøres på publikumsøya. Passasjerene kan ta seg til øya gjennom en adkomsttunnel eller ved å benytte et godt merket og opplyst gangfelt, som er den eneste plassen busstrafikken må krysses.

Bussterminalen er også utstyrt med 10 sanntidsskilt og 9 infoskjermer som skal gi de reisende god informasjon på reisen.

Det er fire plattformer for som skal gjøre av- og påstigning både enklere og tryggere for de som reiser.

  • Plattform 1: retning mot sentrum, linje 26, 28, 34, 40 og 42 
  • Plattform 2: avganger som ender på flyplassen, linje 22, 24, 26 
  • Plattform 3: retning mot Kvaløya, samt distriktsbusser i begge retninger, linje 40, 42, 420, 425, 426,428 og 430 
  • Plattform 4: retning Hamna, Mortensnes, Dramsvegen, UiT/UNN, linje 24, 28 og 33

Du kan lese mer om busstilbudet på Svipper.

Illustrasjon av de fire plattformene på den nye bussterminalen. Illustrasjon: Svipper

Under terminalen ligger 19.500 meter med vannboren varme som fjerner snø og is fra kjørebane og publikumsområdet. Det sikrer god fremkommelighet for alle hele året.

Terminalen, med venterom, toaletter og 150 sitteplasser, er universelt utformet og tilrettelagt. All adkomst til busstopp og viktige funksjoner har brede gangareal tilpasset rullestolbrukere, samt ledelinjer av taktile heller med retningsinformasjon for blinde og svaksynte. Målet er at større brukervennlighet, økt komfort og raskere reiser skal få flere til å velge buss

Publikumsøya gjør bussterminalen langt mer trafikksikker og den blir tilgjengelig for alle. Langs alle aktuelle gangruter, til busstopp og viktige funksjoner er det brede gangarealer med ledelinjer og taktile heller.

Vi har bygget ny inn- og utkjøring på bussterminalen. Tideligere måtte bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de var innom terminalen. Ny løsning for inn- og utkjøring sparer bussene for mye unødvendig kjøring, og hver busstur vil ta kortere tid, fordi hver buss sparer mellom 110 - 550 meter kjøring på en høyt trafikkert vei.

Løsningene bidrar også til redusert utslipp fordi bussene vil kjøre totalt 40.000 kilometer mindre hvert år. Når færre busser passerer rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen så får vi også bedre trafikkflyt i området.

Gjennom hele byggeperioden har busstrafikken gått som normalt. Daglig har ca. 760 busser og 5000 reisende tatt seg inn og ut av anleggsområdet. Disse får nå en bedre reisehverdag.

  • Ny terminal består av 380 meter kjøreveg for buss som går rundt en stor publikumsøy.
  • Terminalen har fått to nye inn-/utkjøringer for å spare kjøretid for bussene når de skal inn og ut av terminalen. Den sørlige utkjøringen går over en bro med 12.5 meter spennvidde.
  • Publikumsøy er inndelt i 4 perronger med totalt 10 busstopp.
  • På øya er det tre bygninger, hvorav to er store uoppvarmede lehus med 68m2 innendørs oppholdsareal og 37m2 takoverbygg oppholdsareal per lehus og et WC-hus med fem toaletter (3 for publikum og 2 for bussjåfører). I sør er det bygd et leskur i samme design som betjener den sørligste busstoppen.
  • Teknisk rom for hele terminalen ligger i WC-bygget. Derfra styres belysning på terminalen med ulike dimmefunksjoner.
  • Det er lagt snøsmelteanlegg over hele terminalen.
  • Det er 9 TV-skjermer med ruteinformasjon og 10 sanntidstavler.
  • Det er ca. 150 sitteplasser på terminalen.
  • Forbi terminalområdet er det bygd en 230 meters lang sykkelveg med fortau med fem meters bredde.

Prosjektet skal gjøre det mer effektivt og attraktivt å reise kollektivt gjennom å bedre fremkommelighet for bussen. Prosjektet skal legge til rette for eksisterende brukere av kollektivtilbudet, samt tiltrekke seg nye reisende, ved å ha et universelt og moderne design på bussterminalen, gi økt komfort for busspassasjerene, bedre tilgjengeligheten, og øke trafikksikkerheten for de reisende. Prosjektet er ventet å bidra til å overføre reiser fra personbil til kollektivtransport.

Prosjektet bidrar til økt trafikksikkerhet for myke trafikanter i området, og bidrar til bedre trafikkflyt i et høyt trafikkert område.

Tiltaket er en del av gjeldende kollektivstrategi for Tromsø 2017-2030.

Tiltaket tilrettelegger for et attraktivt og trafikksikkert tilbud for kollektivreisende i tillegg til at tiltaket bedrer trafikksikkerheten for den øvrige trafikken og bedrer trafikkflyten i området.

Giæverbukta bussterminal er Nord-Norges største bussterminal med over to millioner av- og påstigende hvert år, og er et viktig knutepunkt som fungerer som byttepunkt mellom busslinjene og som målpunkt for nærliggende næringsaktivitet.

Eksisterende terminal ble bygget i 1997-98 og hadde en lite hensiktsmessig trafikkavvikling for bussene som måtte kjøre lange omveger mellom rundkjøringene på Ringvegen for å komme seg inn og ut av terminalen. Inne på terminalen var det 9 lameller som bussene stoppet ved. Dette medførte at av- og påstigende måtte krysse bussenes kjørebane på kryss og tvers av hele terminalen for å komme seg til og fra terminalen og til bussbytte.  Området var heller ikke universelt utformet, med smale plattformer og høye kantsteiner.

Giæverbukta bussterminal ble først prosjektert i 2019-2020. Prosjektet stoppet deretter opp i vente på at Stortingsproposisjonen skulle bli vedtatt. Prosjektet ble tatt opp igjen av Statens vegvesen januar 2022. Tidligere prosjektert løsning ble presentert Kollektivgruppa i Tenk Tromsø samme måned, og videre i et designmøte i februar hvor terminalens utforming ble gjennomgått i detalj. I denne forbindelse kom fylkeskommunen og kommunen med enkelte krav og anbefalinger, og en oppfordring om å involvere Troms fylkestrafikk mer i arbeidet. Det er dette som ligger til grunn for prosjekteringsendringene som er gjort på terminalen.

I samspill med Troms fylkestrafikk har vi kommet fram til en løsning som gir en effektiv og trafikksikker bussavvikling og sikker drift av området, samt et tilfredsstillende publikumsområde for ivaretakelse av universell utforming. I tillegg har Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner og Tide vært involvert i utformingsprosessen.

Den nye bussterminalen i Giæverbukta sett fra lufta. Foto: Peab.

Slik ser konseptskissene ut