Hopp til hovedinnhold

Mindre tiltak bydeler og myke trafikanter BVA

Sammendrag

Gjennom mange mindre og større tiltak skal vi tilrettelegge for myke trafikanter i hele byområdet.

Prosjektet skal bidra til at det skal bli enklere, tryggere å mer effektivt å gå, sykle og reise kollektivt på hverdagsreiser i Tromsø.

Prosjektet gjennomføres med byvekstavtalens belønningsmidler, og skal muliggjøre effektuering av mindre tiltak som eksempelvis forbedring av veilys på snarveier i de ulike bydelene, oppgradering av eksisterende løsninger for fortau som trenger "lapping", forbedring av overganger, fartshumper og lignende tiltak som ikke ligger under et større prosjekt i Tenk Tromsø.

Arbeidet er startet opp i 2024 og baseres på innspill fra bydelsråd og innbyggere, og tiltakene er valgt ut basert på faglig vurdering av tiltakenes gjennomførbarhet.

Under kan du lese mer om, og se bilder fra, tiltakene vi har gjennomført.

Tiltak 2025

Rødbrua i Tromsdalen er en viktig ferdselsåre for både skolebarn og voksne innbyggere. Strekningen Rødbrua - Raillkattlia har vært spilt inn fra bydelsrådet i Tromsdalen som en prioritert strekning med behov for bedre tilrettelegging for trafikksikkerhet for myke trafikanter.

Med midler fra byvekstavtalen påbegynte vi arbeidet på denne strekningen i 2024. Du kan du lese mer arbeid i 2024 under tiltak 2024 lenger ned. Arbeidet fortsetter i 2025, og ses i sammenheng med blant annet planlagt bygging av fortau mellom Rødbrua og Raillkattlia, og planlagt etablering av ny snuplass og ny holdeplass for skolebussen.

I 2025 er det gjennomført flere midlertidige tiltak for å bedre trafikksikkerheten rundt Rødbrua.

  • Det er satt opp et 40 meter langt rekkverk, ved bru av jerseyblokker i betong, fra gang- og sykkelstien i Raillkattlia og bort til fotgjengerovergangen ved Rødbrua. Dette for å gi tryggere forhold for myke trafikanter.
  • Veibanen er innsnevret for å få plass til løsningen for myke trafikanter, med tilhørende skilting av vikeplikt for bilister ved den nye kjøreløsningen.
  • De nye tiltakene skal evalueres etter påsken 2025, sammen med resultat av vurdering rundt grunnforhold i tilknyttet til ønsket langvarig løsning gjennom nytt fortau langs strekningen.
Midlertidige tiltak for trafikksikkerhet og myke trafikanter rundt Rødbrua. Bilde: Tromsø kommune
Midlertidig tiltak for trafikksikkerhet gjennom innsnevring av kjørefelt , og rekkverk mellom kjørebane og myke trafikanter. Foto: Tromsø kommune

Tiltak 2024

  • Hansine Hansens veg / Nordøyvegen ca. 1 700. meter gang- og sykkelvei

Vi har utskiftet masse på delstrekninger og lagt ny asfalt på gang- og sykkelvei langs Hansine Hansens veg ca. 1000 meter fra Gimle til Stakkevollan, samt skiftet masse og lagt ny asfalt langs Nordøyvegen gang- og sykkelveg ca. 700 meter fra kryss Nordøyvegen / Hansine Hansens veg og ned til Stakkevollvegen.

  • Ringvegen / Bergvegen / Nordøyvegen ca. 450 meter fortau med belysning

Vi har revet gammel fortau ca. 150 meter langs Ringvegen og bygget nytt fortau med ny kantstein og asfalt. Det er lagt nye lysfundamenter og trekkerør i bakken. Det jobbes med å få på plass nye lysmaster og armatur. Arbeidet er videreført gjennom Bergvegen med ca. 150 meter og oppover Nordøyvegen ca. 150 meter.

I området rundt Stakkevollan skole er det tidligere gjort omfattende arbeid for å gjøre det tryggere og enklere å gå, sykle og ta buss gjennom prosjekt Tryggere skolevei.

Gang- og sykkelvei Hansine Hansens veg. Foto: Tromsø kommune
Fortau Ringvegen. Foto: Tromsø kommune
Fortau Bergvegen. Foto: Tromsø kommune.
Fortau Nordøyvegen. Foto: Tromsø kommune
Bilde av arbeid med trekkerør og fundament
Kartutsnitt arbeid med fortau og belysning på Ringvegen - Bergvegen - Nordøyvegen.
Kartutsnitt arbeid med gang- og sykkelveg på Hansine Hansens veg - Nordøyvegen.

Turveiene på Tromsøya brukes som miljøvennlige samferdselsårer til fots, på ski og med sykkel året rundt. Derfor har vi gjort arbeid på turveiene for å tilrettelegge for god fremkommelighet gjennom lysløypa.

  • Oppgradering av lysløypa Midt-Tromsøya
  • Oppgradering av lysløypa fra Skibrua til Langvannet
  • Nye lysarmatur fra Templarheimen til Skibrua
  • Nye lysarmatur fra Tromsøhallen nord - lysløypa

Lysløypa på Midt-Tromsøya er mye brukt som transportåre mellom sør og nord-Tromsøya; UiT, UNN, Tromsøbadet og Tromsøhallen forbindes med boligområdene både i nord og sør via lysløypa. Slitasjen på grusveien blir stor og for å forhindre ytterligere og dyrere reparasjoner ble det lagt på et nytt toppdekke. Samtidig ble bredden økt fra 3-4 meter for å redusere konflikter mellom fotgjengere og syklister når det er mange som ferdes på en smal grusvei. Tiltaket ble utført i september 2024.

Lysløypa mellom Skibrua og Langvannet har ikke fått den samme oppgraderingen som resten av lysløypa på Midt- og Sør-Tromsøya. Den har vært våt, utvasket og lite innbydende for de mange som bruker den til transport og rekreasjon. Veien er løftet litt og grøfter er utbedret slik at den nå er av samme standard som de andre oppgraderte delene av lysløypa. Tiltaket er ferdigstilt i august 2024.  

Lysløypestrekket Templarheimen-Skibrua og Tromsøhallen nord - lysløypa har nye armatur. Disse to strekkene har gamle gasspærer som ikke lenger kan byttes når de blir mørke. Anlegget krever også mer strøm ved tenning enn led – og i perioder om vinteren er anlegget mørkt når det er for lite spenning for å tenne det. Her vil hele strekket med gamle armatur byttes med nye energisparende armatur med ledpærer. Skiftes i november 2024.

Breddeutvidelse av turveier på Tromsøya. Foto: Henrik Romsaas
Lysløypa på Tromsøya. Foto: Tromsø kommune
Lysløypa på Tromsøya. Foto: Henrik Romsaas
Før-bilde fra lysløypa før arbeid med oppgradering og utbedring av veien og grøftene. Foto: Henrik Romsaas.

Rødbrua i Tromsdalen er en viktig ferdselsåre for både skolebarn og voksne innbyggere. Strekningen Rødbrua - Raillkattlia har vært spilt inn fra bydelsrådet i Tromsdalen som en prioritert strekning med behov for bedre tilrettelegging for trafikksikkerhet for myke trafikanter. Med midler fra byvekstavtalen har vi hatt mulighet til å begynne arbeid på denne strekningen i 2024:

  • Rødbrua er gjort om til gang- og sykkelvei
  • Vi har redusert egenvekten til brua ved å frese vekk flere tonn med asfalt for  å avlaste brukonstruksjonen.
  • Lagt ny asfalt over brua
  • Satt opp autovern
  • Gjort endringer i kjøremønster / skilting ved å redusere farten langs Evnjenvegen.

Arbeidet vil fortsette i 2025, og ses i sammenheng med blant annet planlagt bygging av fortau mellom Rødbrua og Raillkattlia, og planlagt etablering av ny snuplass og ny holdeplass for skolebussen.

Arbeid ved Rødbrua i Tromsdalen i 2024. Foto: Tromsø kommune

God belysning er viktig for trygg ferdsel. Med byvekstavtalens belønningsmidler har vi satt i gang arbeidet med å jobbe oss gjennom ulike strekninger og punkter som har behov for oppgradering av eksisterende veilys eller nye veilys.

I 2024 jobber vi med forbedret belysning i følgende veier:

  • Heilovegen
  • Stakkevollvegen
  • Søren Zakariassens gate / Borgermester Eidems gate
  • Grønnegata
  • Meieriet
  • Bekkevollvegen
  • Mekanikervegen

Arbeidet fortsetter i de kommende årene, med bedre belysning på flere lokasjoner.

Nye veilys Heilovegen
.Nytt armatur ved forsterket belysning ved krysning Stakkevollvegen ved Borgtunvegen
Ny travers / to nye armaturer på belysning ved Søren Zakariassens veg / Borgermester Eidems gate

Trappa i Kongeparken er en av hovedårene for gående på vei ned, til og opp fra, sentrum. Trappa har en del slitasjeskader som bidrar til utfordringer for gående, spesielt vinterstid.

I 2024 jobber vi med å utbedre trappa. Vi retter opp trappetrinn der det har oppstått snublekanter. Vi jobber også med avretting av mellomstykkene mellom trappetrinnene, og legger nytt toppdekke på disse.

Arbeid på trappa i Kongeparken

Arbeidet med å etablere lysanlegg ved eksisterende turvei i Kroken startet opp i 2024. Strekningen fra Jadevegen og frem til Steinbruddet i Diamantvegen får god belysning med teknologi som tilpasser belysning etter bruk. Dette vil bidra positivt til mindre lysforurensing i området, samt bidra positivt med tanke på kommunens driftskostnader tilknyttet belysning av strekningen. Arbeidet planlegges ferdigstilt i februar 2025.

Arbeid med turvei i Kroken. Foto: Tromsø kommune
Arbeid med turvei i Kroken. Foto: Tromsø kommune
Arbeid med turvei i Kroken. Foto: Tromsø kommune