Gjennom mange mindre og større tiltak skal vi tilrettelegge for myke trafikanter i hele byområdet.
Prosjektet skal bidra til at det skal bli enklere, tryggere å mer effektivt å gå, sykle og reise kollektivt på hverdagsreiser i Tromsø.
Prosjektet gjennomføres med byvekstavtalens belønningsmidler, og skal muliggjøre effektuering av mindre tiltak som eksempelvis forbedring av veilys på snarveier i de ulike bydelene, oppgradering av eksisterende løsninger for fortau som trenger "lapping", forbedring av overganger, fartshumper og lignende tiltak som ikke ligger under et større prosjekt i Tenk Tromsø.
Arbeidet er startet opp i 2024 og baseres på innspill fra bydelsråd og innbyggere, og tiltakene er valgt ut basert på faglig vurdering av tiltakenes gjennomførbarhet.
Under kan du lese om hvilke tiltak vi har gjennomført.
Ferdigstilte tiltak 2024
Hansine Hansens veg / Nordøyvegen ca. 1 700. meter gang- og sykkelvei
Vi har utskiftet masse på delstrekninger og lagt ny asfalt på gang- og sykkelvei langs Hansine Hansens veg ca. 1000 meter fra Gimle til Stakkevollan, samt skiftet masse og lagt ny asfalt langs Nordøyvegen gang- og sykkelveg ca. 700 meter fra kryss Nordøyvegen / Hansine Hansens veg og ned til Stakkevollvegen.
Ringvegen / Bergvegen / Nordøyvegen ca. 450 meter fortau med belysning
Vi har revet gammel fortau ca. 150 meter langs Ringvegen og bygget nytt fortau med ny kantstein og asfalt. Det er lagt nye lysfundamenter og trekkerør i bakken. Det jobbes med å få på plass nye lysmaster og armatur. Arbeidet er videreført gjennom Bergvegen med ca. 150 meter og oppover Nordøyvegen ca. 150 meter.
I området rundt Stakkevollan skole er det tidligere gjort omfattende arbeid for å gjøre det tryggere og enklere å gå, sykle og ta buss gjennom prosjekt Tryggere skolevei.
Turveiene på Tromsøya brukes som miljøvennlige samferdselsårer til fots, på ski og med sykkel året rundt. Derfor har vi gjort arbeid på turveiene for å tilrettelegge for god fremkommelighet gjennom lysløypa.
Oppgradering av lysløypa Midt-Tromsøya
Oppgradering av lysløypa fra Skibrua til Langvannet
Nye lysarmatur fra Templarheimen til Skibrua
Nye lysarmatur fra Tromsøhallen nord - lysløypa
Lysløypa på Midt-Tromsøya er mye brukt som transportåre mellom sør og nord-Tromsøya; UiT, UNN, Tromsøbadet og Tromsøhallen forbindes med boligområdene både i nord og sør via lysløypa. Slitasjen på grusveien blir stor og for å forhindre ytterligere og dyrere reparasjoner ble det lagt på et nytt toppdekke. Samtidig ble bredden økt fra 3-4 meter for å redusere konflikter mellom fotgjengere og syklister når det er mange som ferdes på en smal grusvei. Tiltaket ble utført i september 2024.
Lysløypa mellom Skibrua og Langvannet har ikke fått den samme oppgraderingen som resten av lysløypa på Midt- og Sør-Tromsøya. Den har vært våt, utvasket og lite innbydende for de mange som bruker den til transport og rekreasjon. Veien er løftet litt og grøfter er utbedret slik at den nå er av samme standard som de andre oppgraderte delene av lysløypa. Tiltaket er ferdigstilt i august 2024.
Lysløypestrekket Templarheimen-Skibrua og Tromsøhallen nord - lysløypa har nye armatur. Disse to strekkene har gamle gasspærer som ikke lenger kan byttes når de blir mørke. Anlegget krever også mer strøm ved tenning enn led – og i perioder om vinteren er anlegget mørkt når det er for lite spenning for å tenne det. Her vil hele strekket med gamle armatur byttes med nye energisparende armatur med ledpærer. Skiftes i november 2024.
Rødbrua i Tromsdalen er en viktig ferdselsåre for både skolebarn og voksne innbyggere. Strekningen Rødbrua - Raillkattlia har vært spilt inn fra bydelsrådet i Tromsdalen som en prioritert strekning med behov for bedre tilrettelegging for trafikksikkerhet for myke trafikanter. Med midler fra byvekstavtalen har vi hatt mulighet til å begynne arbeid på denne strekningen i 2024:
Rødbrua er gjort om til gang- og sykkelvei
Vi har redusert egenvekten til brua ved å frese vekk flere tonn med asfalt for å avlaste brukonstruksjonen.
Lagt ny asfalt over brua
Satt opp autovern
Gjort endringer i kjøremønster / skilting ved å redusere farten langs Evnjenvegen.
Arbeidet vil fortsette i 2025, og ses i sammenheng med blant annet planlagt bygging av fortau mellom Rødbrua og Raillkattlia, og planlagt etablering av ny snuplass og ny holdeplass for skolebussen.
God belysning er viktig for trygg ferdsel. Med byvekstavtalens belønningsmidler har vi satt i gang arbeidet med å jobbe oss gjennom ulike strekninger og punkter som har behov for oppgradering av eksisterende veilys eller nye veilys.
I 2024 jobber vi med forbedret belysning i følgende veier:
Arbeidet fortsetter i de kommende årene, med bedre belysning på flere lokasjoner.
Trappa i Kongeparken er en av hovedårene for gående på vei ned, til og opp fra, sentrum. Trappa har en del slitasjeskader som bidrar til utfordringer for gående, spesielt vinterstid.
I 2024 jobber vi med å utbedre trappa. Vi retter opp trappetrinn der det har oppstått snublekanter. Vi jobber også med avretting av mellomstykkene mellom trappetrinnene, og legger nytt toppdekke på disse.