Tenk bydeler og myke trafikanter

Med byvekstavtalens belønningsmidler har vi i 2024 allerede gjennomført mange tiltak som tilrettelegger bedre for myke trafikanter - gjennom mindre tiltak i ulike byområder.

Kongstrappa

Tenk bydeler og myke trafikanter

Med byvekstavtalens belønningsmidler har vi i 2024 allerede gjennomført mange tiltak som tilrettelegger bedre for myke trafikanter - gjennom mindre tiltak i ulike byområder.

Siste oppdatering 29. nov 2024, kl. 15:47

Publisert 24. nov 2024

I oktober 2023 fikk vi byvekstavtale i Tromsø. Det innebærer over 2 milliarder kroner i statlige belønningsmidler til Tromsøs satsing på trygge, effektive og miljøvennlige reiser.

Prosjektet «Mindre tiltak bydeler og myke trafikanter» gjennomfører mindre tiltak som har stor betydning for trafikksikkerhet og fremkommelighet der folk ferdes.

Arbeidet er startet opp i 2024 og baseres på innspill fra bydelsrådene og innbyggere. Tiltakene er valgt ut basert på faglig vurdering av tiltakenes faglige og økonomiske gjennomførbarhet.

- Det er gledelig å se alle tiltakene, store som små, som er direkte resultater av de midlene byvekstavtalen Tenk Tromsø tilfører byen. Kommunen har et godt samarbeid med bydelsrådene, og vi jobber for å gjennomføre flere av innspillene vi har fått,  i løpet av 2025 – 2026.  Det sier ordfører Gunnar Wilhelmsen som også sitter i styringsgruppen i Tenk Tromsø.

Eksempler på forbedringstiltak i prosjektet er veilys på snarveier i de ulike bydelene, oppgradering av eksisterende løsninger for fortau som trenger "lapping", forbedring av overganger, fartshumper og lignende tiltak som ikke allerede ligger i de større prosjektene i Tenk Tromsø.

Hvilke tiltak har vi gjennomført i 2024?

I 2024 bruker vi om lag 20 millioner kroner av byvekstavtalens midler på prosjektet «Mindre tiltak bydeler og myke trafikanter» på følgende tiltak:

  • Gang og sykkelvei, fortau og belysning Gimle og Stakkevollan
  • Turveier Tromsøya
  • Rødbrua i Tromsdalen
  • Veilys
  • Kongsparken trapp

Under kan du lese mer, og se bilder, av de ulike tiltakene i 2024.

Gang- og sykkelvei, belysning og fortau på Gimle og Stakkevollan

Hansine Hansens veg/ Nordøyvegen ca. 1 700 meter gang- og sykkelveg.

Vi har utskiftet masse på delstrekninger og lagt ny asfalt på gang- og sykkelvei langs Hansine Hansens veg ca. 1000 meter fra Gimle til Stakkevollan, samt skiftet masse og lagt ny asfalt langs Nordøyvegen gang- og sykkelveg ca. 700 meter fra kryss Nordøyvegen / Hansine Hansens veg og ned til Stakkevollvegen.

Ringvegen / Bergvegen / Nordøyvegen ca. 450 meter fortau med belysning

Vi har revet ca. 150 meter gammelt fortau langs Ringvegen, og bygget nytt fortau med ny kantstein og asfalt. Det er lagt nye lysfundamenter og trekkerør i bakken. Det jobbes med å få på plass nye lysmaster og armatur. Arbeidet er videreført gjennom Bergvegen med ca. 150 meter, og oppover Nordøyvegen ca. 150 meter.

I området rundt Stakkevollan skole er det tidligere gjort omfattende arbeid for å gjøre det tryggere og enklere å gå, sykle og ta buss gjennom prosjekt Tryggere skolevei.

Turveier Tromsøya

Turveiene på Tromsøya brukes som miljøvennlige samferdselsårer til fots, på ski og med sykkel året rundt. Derfor har vi gjort arbeid på turveiene for å tilrettelegge for god fremkommelighet gjennom lysløypa.

  • Oppgradering av lysløypa Midt-Tromsøya: Breddeutvidelse fra 3 til 4 meter for å redusere konflikter mellom fotgjengere, syklister og skigåere. Nytt toppdekke på grusveien for å vedlikeholde etter slitasje.
  • Oppgradering av lysløypa fra Skibrua til Langvannet: Grusveien er løftet og grøfter er utbedret, slik at strekningen nå er av samme standard som de andre oppgraderte delene av lysløypa.
  • Nye lysarmatur fra Templarheimen til Skibrua, og Tromsøhallen nord – lysløypa: disse to strekkene hadde gamle gasspærer som ikke lenger kan byttes når de blir mørke. Hele strekket med gamle armaturer byttes med nye energisparende armatur med ledpærer november 2024.

Rødbrua i Tromsdalen

I 2024 er Rødbrua gjort om til gang- og sykkelvei. Vi har redusert egenvekten til brua ved å frese vekk flere tonn med asfalt for  å avlaste brukonstruksjonen. Vi har lagt ny asfalt over brua, for å sikre jevnt underlagt og tryggere ferdsel til fots og på sykkel, samt satt opp autovern over brua. Det er også gjort endringer i kjøremønster / skilting ved å redusere farten langs Evnjenvegen.

Arbeidet vil fortsette i 2025, og ses i sammenheng med blant annet planlagt bygging av fortau mellom Rødbrua og Raillkattlia i 2025, planlagt etablering av snuplass og ny holdeplass for skolebussen.

Rødbrua i Tromsdalen. Foto: Tromsø kommune

Veilys

God belysning er viktig for trygg ferdsel. Vi har begynt arbeid med å oppgradere eksisterende lys og sette opp nye lys der det er behov. . I 2024 jobber vi med forbedret belysning på følgende steder:

  • Heilovegen
  • Stakkevollvegen
  • Søren Zakariassens gate / Borgermester Eidems gate
  • Grønnegata
  • Meieriet
  • Bekkevollvegen
  • Mekanikervegen

Arbeidet med belysning for myke trafikanter fortsetter i de kommende årene.

Kongeparken trapp

Trappa i Kongeparken er en av hovedårene for gående på vei ned, til og opp fra, sentrum. Trappa har en del slitasjeskader som bidrar til utfordringer for gående. I 2024 jobber vi med å utbedre trappa gjennom å rette opp trappetrinn der det har oppstått snublekanter. Vi retter også opp kantstein som har begynt å helle fremover, slik at det blir tryggere og mer fremkommelig for gående hele året.

Hva skal gjøres i 2025?

Prosjekt "Mindre tiltak bydeler og myke trafikanter" er et høyt prioritert prosjekt i byvekstavtale Tenk Tromsø. Prosjektet finansieres av statlige belønningsmidler og  mva-refusjon.

Prosjektet jobber nå med å utarbeide tiltakslister for 2025 og 2026. Arbeidet baseres på innspillene vi har fått fra bydelsråd og innbyggere, og tiltakene er valgt ut basert på faglig vurdering av tiltakenes praktiske og økonomiske gjennomførbarhet.

Les mer, og se flere bilder, på prosjektets nettside Mindre tiltak bydeler og myke trafikanter BVA | Tenk Tromsø.

Prosjektene i Tenk Tromsø gjennomføres i samarbeid mellom byvekstavtalens parter: Tromsø kommune, Troms fylkeskommune, Statens vegvesen og Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Les mer om Tenk Tromsø sine mål, prosjekter, finansiering og styring her.

Fant du det du så etter?
Så dumt! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli bedre.
Så bra! Fortell oss gjerne hva du så etter, så vi kan bli enda bedre.
Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA og personvernerklæringen og avtalevilkår fra Google gjelder.