Hopp til hovedinnhold
Buss på vinterføre på Kvaløya

Bussløsning Kvaløya

Sammendrag

Vi skal legge til rette for raskere og mer forutsigbar reisetid for bussen, samt god tilgjengelighet til bussens holdeplasser, mellom Blåselvegen og Eide.

For å gjøre det mer attraktivt å velge buss, planlegges det for en ny bussløsning som skal sørge for mer effektiv og forutsigbar fremkommelighet for bussen i området fra Eide til Storelva og Kvaløysletta.

Valg av trasé

Valg av trasé ble behandlet i kommunestyret 11 september 2024, der valget sto mellom disse ulike alternativene:

  • Øvre trasé gjennom boligområdene på oversiden av fylkesveien
  • Nedre trasé langs fylkesveien med motstrøms kollektivfelt
  • Nedre trasé langs fylkesveien med ordinært kollektivfelt
  • Nedre trasé langs fylkesveien med oppgradering av holdeplasser og krysningspunkt frem til Eidkjosen
  • Kombinasjonsløsning av øvre og nedre trasé

Alternativene har ulike konsekvenser for kjøretid, flatedekning, trafikksikkerhet og økonomi, samt ulike konsekvenser for beboere og friluftsområder.

Du kan lese vurderingen av de ulike alternativene her og se alternativene illustrert i kartutsnittet under.

Kartutsnittet viser de tre alternativene for busstrase på Kvaløya: Etablering av strekning i boligområdene (lilla), Kollektivfelt langs fylkesveien (rødt) og kombinasjonsløsning (oransje).

Den faglige anbefalingen var å oppgradere holdeplasser og krysningspunkt langs fylkesveien for de to alternativene med fortsatt busstrase langs fylkesveien.

Frem til innføring av bompenger i 2023 var det regelmessig forsinkelse i morgenrushet langs dagens trasé på fylkesveien. Etter innføring av bompenger er dette i liten grad en problemstilling. Imidlertid kan det endre seg i årene som kommer.

Kommunestyrets vedtak

Kommunestyret behandlet saken i møte 11 september 2024, med følgende vedtak:

  1. Nedre trasé skal ligge til grunn for tiltak vest for Blåselvegen og frem til bybussenes
    endepunkt på Eide.
  2. Midler avsatt til busstrasé på Kvaløya benyttes til revisjon og utbedring av holdeplasser og krysningssteder på hele strekningen fra Blåselvegen til bybussenes endepunkt på Eide. Samt trygge overganger over fylkesvegen, oppgradering av alle bussholdeplasser, oppgradering av gang- og sykkelvegen langs Kvaløysletta, og andre tiltak som fremmer bruken av sykkel, gange og kollektiv på Kvaløya. Det bør også utredes muligheten for lysregulering av fotgjengeroverganger. Valg av tiltak bør ta utgangspunkt i innspillene fra Kvaløysletta bydelsråd til Tenk Tromsø. Tiltak bes igangsatt i 2025, og ferdigstilles i 2026.

Videre prosess

Kommunestyrets innstilling er tatt med tilbake til Tenk Tromsø sine styringsorganer. Styringsgruppen i Tenk Tromsø har bedt Troms fylkeskommune (veieier for valgte trasé langs fylkesveien) legge frem en plan for gjennomføring av prosjektet i forbindelse med årlig rullering av handlingsprogram.

Handlingsprogram 2026-2029 behandles i styringsgruppen i Tenk Tromsø i mars 2025, og sendes deretter videre til lokalpolitisk tilslutning i kommunestyret og fylkestinget.